Sabtu, 06 April 2019

'Schrödinger'

Kelambu dogma... asal suka bermain paksa
Maaf, aku tak di sana
Aku di sini
Beserta toleransi yang mati

Sebab bajik kerana pidana...
Sebab bermanusia kerana nirwana
Maka selesai adanya...
Kepuasan diri yang ditanam sehabis sukma

Ini nyata...
Saling beradu tanpa nyata...
Menghardik beda
Memaki kolega

"Itu durjana, itu hina"
"Ini yang ada... sakral suci yang ku hantar kata"
Biar saja ku tenggelam dalam ritual...
Tanpa ketakutan pada bual
Tanpa diri merajai pikir hanya karena diupah nikmat abadi...
Aku lihat kawan... orang-orang di sini, berserakan tanpa denyut nadi...
Karena beralas debat tiada henti...
Aku dengar kawan... orang-orang di sana, berguguran tanpa nama...
Kerana diperkosa peluru sentimen 'katanya'

Maka selesaikan....
Aku bukan cendala kerana menanti pamrih
Aku bukan merana sebab takut perih
Aku berjalan sebab manusia memilih tujuan
Dan kematian hanya tinggal urusan...
Maka yang kau ujarkan, kawan...
..
..
..
Manusia, bukan kemanusiaan.

AL, 6/4/2019

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

close
Test Iklan